Admiterea la liceu… altă bubă a sistemului

Discutând zilele trecute cu foștii elevi despre notele mari obținute la Evaluarea Națională și liceele vizate, am retrăit clipele de stres de anul trecut, când adolescentele noastre au fost în aceeași situație. 😱 

De ce stres? Pentru că, indiferent de cât de pozitiv/ă ești, te afli cam la mâna destinului cu repartizarea computerizată. 🖥 

Nu vă spunem câte Excel-uri am făcut, câte grile de opțiuni am completat până la decizia finală! 🤦🏻‍♀️

Pe de altă parte, în loc să li se vorbească și să fie învățați despre alegerea filierei liceului, mai ales cea vocațională, copiii noștri sunt “instruiți” unitar și deficitar. În loc să li se facă o tranziție psihologică pozitivă de la mentalitatea de elev, la cea de licean, copiii noștri sunt “măsurați” la fel, deși învață în condiții atât de diferite. 📈

În loc să trimită reprezentanți în școli pentru a se prezenta elevilor, fiecare liceu își ascunde propriile neputințe. Unele sunt legate de profesorii “laudați”, dar care, tocmai aceia sunt abuzivi cu elevii , de la “înalțimea” falsului statut. Unii profesori sunt foarte slab pregătiți, alții abia ajung la ore. Așa ajung dascălii dedicați să se simtă copleșiți și neputincioși în mijlocul “sistemului”. Alte neputințe sunt legate de motivarea și educarea viitoarelor generații de tineri “cetățeni” (ai acestei țări, ai Europei și ai lumii) pentru a trece un examen al tranziției spre viața de adult ( atât  în plan personal, cât profesional). Așa zisele “elite” sunt de fapt acei copii care reușesc (prin forțe proprii sau sprijiniți de familie) să depășească “sistemul”. 🤔

Mult prea mulți copii frumoși, talentați și speciali fiecare în parte, se pierd între aerul boem al vieții de liceu și perspectiva oarecum seacă de după bacalaureat. Aceasta e doar o frântură din realitatea care îi așteaptă de fapt pe emoționații absolvenți de clasa a VIII- a de anul acesta.😥

Generația 2024 a viitorilor liceeni este o altă generație a unui sistem fără viziune și fără interes pentru formarea completa a individului.🎭

Ce vrem să spunem cu asta…dragi părinți, nu voi ar trebui să decideți liceul la care să meargă copilul dvs, ci el. El, copilul dvs trebuie consultat, iar voi să îl ajutați să ia decizia cea mai bună. Împreună, cot la cot, veți decide ce coduri să alegeți în funcție de abilitățile lui, de direcția pe care dorește să o urmeze în viață și, nu în ultimul rând, de media pe care o are și de ce ați aflat despre liceele respective. 🧏🏻‍♀️

Înainte de a nota liceele unde s-ar integra foarte bine, ne-am interesat la toți cunoscuții noștri: prieteni, colegi de serviciu sau de școală, vecini etc. Apoi, un alt criteriu a fost distanța față de școală. Nu ne doream ca fiicele noastre să stea prea mult în trafic, să se trezească prea devreme și să ajungă târziu în noapte înapoi acasă. Am comparat media lor cu media ultimului admis + sau – un punct și astfel am făcut alegerile. 📈📊

Noi, de exemplu, am evitat din start liceele de top. ❌🔝De ce? Pentru că ne-am dorit ca adolescentele noastre să meargă cu drag la liceu, nu să le tremure stomacul de emoții că nu se vor ridica la înălțimea vreunui profesor exigent. Știm că sunt conștiincioase și ambițioase, dar și sensibile la eșec și atunci am evitat un stres suplimentar… 🙇🏻‍♀️

Așadar, dragi părinți și viitor liceeni, vă dorim să faceți alegeri inspirate!

Simona-Dana Dobrin

About the author: Dascăl dedicat și mamă de două adolescente.