Postat Frica de feedback
Nu are sens să vă reamintim faptul că muuuulți profesori sunt extrem de supărați pentru că s-a propus ca elevii să completeze chestionare de evaluare a activității cadrului didactic (fie vorba între noi, există un ordin din 2016). Cei mai mulți dintre aceștia vin cu replici ce nu le fac cinste deloc: ,,au ajuns niște mucoși să ne evalueze pe noi”, ,,guvernanți de doi lei” sau ,,Rușine!”, însă nu argumentează de ce sunt atât de supărați și de ce nu ar fi bine ca ei să fie evaluați de cei cărora li se adresează.
De ce le e teamă? Ce îi determină să fie atât de categorici în respingerea propunerii?
Răspunsul cred că este unul singur: nu sunt siguri de ei și de ceea ce fac!
Feedback-ul este un instrument care se referă la comportamentul avut într-o anumită situație și care vine să echilibreze lucrurile în activitatea persoanei respective. Cum așa?
Păi, să spunem că tu, dascălul, ai intenții bune, vii cu materiale diverse, transpiri explicând niște noțiuni, dar cu toate acestea elevii tăi par neinteresați de ceea ce le prezinți tu. Nu te-ar ajuta să afli de ce nu sunt interesați? Nu te-ar ajuta să știi cum să îți îmbunătățești activitatea, astfel încât să fie toți copiii ochi și urechi la tine?
Ei bine, pentru un dascăl căruia îi pasă de ce lasă în inima elevilor lui, feedback-ul lor este foarte important. Astfel, își poate ajusta conținuturile, dar și maniera de prezentare a acestora. Dacă elevilor le place să învețe mai mult în joacă, tu trebuie să știi aceste lucruri și să încerci să te adaptezi nevoilor lor. Dacă elevii se sperie de țipete, tu trebuie să ai grijă la tonul vocii tale. Și așa mai departe…
A ști cum să oferi, dar și cum să primești un feedback, ar trebui învățat încă de mic copil. Mulți percep feedback-ul ca pe o critică, ca pe o ofensă la adresa lor. De ce oare? Pentru că, de cele mai multe ori, au primit la rândul lor replici de genul ,,Nu ești bun la asta! Nu ai luat notă mare pentru că nu te duce capul. Ești slab la matematica.” etc. Acesta nu este feedback!
Feedback înseamnă să îi spui omului ce a făcut bine într-o anumită împrejurare și ce are de îmbunătățit în comportamentul său. Scopul feedback-ului, fie el pozitiv ori negativ, este unul constructiv.
Dragi dascăli, lăsați mentalitatea de tip ,,eu sunt cel mai bun”, ,,pe mine nu mă evaluează decât superiorii” și acceptați schimbarea.
Acceptați că nu sunteți cei mai buni!
Acceptați că mai aveți multe de învățat!
Acceptați că elevii de azi nu mai sunt cei de ieri, iar rolul vostru este să îi formați pentru viitor!
Acceptați feedback-ul beneficiarilor direcți ai actului vostru didactic și ajustați-vă comportamentele!
E timpul pentru schimbare!
#edumaibine