Azi, în ultima sesiune din modulul II al programului FIRESC, am discutat cu copiii despre conflictele care apar între ei, acasă, la școală sau în grupul de semeni.

Am desprins cu ei ideea că nu întotdeauna putem evita conflictele, căci ele reprezintă o parte naturală a interacțiunilor noastre sociale, însă, dacă nu sunt gestionate corespunzător, conflictele dintre ei pot duce la stres, tensiune, probleme de comportament și fenomenul deja binecunoscut, bulliyng. 

M-am bucurat să aflu că pot face diferența între un conflict minor si unul major sau dintre un comportament nepotrivit și bulliyng, ceea ce îmi arată că se discută cu ei despre aceste fenomene. 👏

Copiii au venit cu exemple din viața lor de zi cu zi. Am căutat împreună să identificăm cele 5 stiluri de rezolvare a conflictelor, căci înțelegerea acestora poate ajuta la prevenirea escaladării și la găsirea unor soluții favorabile pentru toate părțile implicate. 

Deși mulți dintre ei credeau că evitarea este stilul cel mai eficient, mare le-a fost mirarea să afle că studiile au demonstrat că de fapt colaborarea este de departe cel mai eficient stil în rezolvarea conflictelor.

Ca dascăl și părinte de două adolescente (și știți că la vârsta aceasta conflictul este nelipsit în relația cu ei 🤫) , știu că, pentru a aplana conflictele acasă sau la școală, este important să se creeze un mediu sigur și respectuos, în care copiii să poată comunica deschis, să își exprime nevoile și dorințele, dar mai ales emoțiile, sentimentele și trăirile. 

Iată ce cred eu că putem face, din rolul nostru de părinte sau dascăl, pentru a ajuta copilul să gestioneze conflictele:

👉 să-i arătăm cum să comunice eficient și să asculte activ. Este o diferență între a auzi și a asculta…

👉 să-l încurajăm să găsească soluții acceptabile atât pentru el, cât și pentru cealaltă parte implicată în conflict.

👉 să învățăm să își exprime emoțiile în mod constructiv, în special furia și frustrarea, și să evite violența fizică sau verbală, pentru a nu escalada conflictul.

Mai cred că, dacă ne educăm copiii în privința gestionării conflictelor și nu-i încurajăm să răspundă cu aceeași monedă (pe modelul ,,Dă el, dă și tu!”), putem ajuta la reducerea tensiunilor și a problemelor de comportament, creând astfel un mediu mai armonios și mai sigur pentru toți copiii, acasă, la școală sau în grupul de prieteni.

Simona-Dana Dobrin

About the author: Dascăl dedicat și mamă de două adolescente.