,,Ce bine că ne-ai spus cum trebuie să ne setăm obiectivele! Mereu m-am întrebat cum ar trebui să fac, pentru că îmi propuneam ceva și nu reușeam să fac ce mi-am propus. Acum am înțeles că nu făceam bine, pentru că obiectivele mele erau prea mari și nici nu îmi stabileam acțiunile pe care trebuia să le fac…”

Dacă data trecută am discutat cu copiii din programul #firesc despre priorități, la sesiunea de săptămâna aceasta le-am arătat ce presupune un obiectiv și mai ales, cum trebuie formulat astfel încât să fie SMART.

Ca la orice activitate, am îmbinat teoria cu partea practic-aplicativă pentru ca acești copii să poată folosi cu ușurință toate informațiile pregătite pentru ei. 

Știu, uneori nici nouă, adulților, nu ne ies lucrurile așa cum ni le dorim și cred că, de foarte multe ori, ni se întâmplă asta pentru că așteptările noastre nu sunt conforme cu realitatea, dar și pentru că nu știm cum să ne setăm obiectivele clar și pașii pe care îi avem de făcut în mod concret. Spun asta pentru că de foarte multe ori am experimentat eșecul unui obiectiv, doar pentru că am pierdut din vedere detaliile…

Când vine vorba despre copii, foarte mulți părinți afirmă despre ei că nu sunt motivați să învețe și că ei nu știu cum să mai procedeze să le crească gradul de motivație. 

De-a lungul celor peste 20 de ani de când lucrez cu copiii, am observat că stabilirea obiectivelor este una dintre cele mai bune modalități de a crește motivația copiilor.

Toți copiii își doresc rezultate bune, însă nu știu cum să le obțină mai repede. Pentru că nu știu cum să facă asta, copiii își stabilesc obiective prea mari, generale și greu de implementat. De aceea, cred că definirea, stabilirea și prioritizarea obiectivelor reprezintă primul pas pentru a-ți ajuta copilul să realizeze ceea ce își dorește să facă. Odată definit în mod clar și specific obiectivul pe care dorește să-l atingă, crește și motivația de a face toți pașii necesari pentru a-l atinge.

Așadar, iată cum cred eu că poate fi ajutat un copil să își stabilească obiective realizabile:

👉 Ghidează-l să-și definească obiectivul clar

Ce își dorește să realizeze? Ajută-l să formuleze obiectivul concret, nu să fie vag. Finalul de an reprezintă un excelent moment pentru a stabili un obiectiv mai mare și/sau chiar îndrăzneț, un obiectiv care să-l scoată din zona lui de confort, dar care să fie realizabil. 

De exemplu, îl poți întreba, în funcție de aptitudinile, talentele și interesele  lui:

– Cum ar fi să începi un curs nou? 

– De ce ai face asta? 

– La ce te ajută pe termen scurt, mediu și lung?

 Copiii nu pot vedea imaginea de ansamblu și, de foarte multe ori, se concentrează doar pe ce pot să piardă pe termen scurt: timpul cu prietenii, jocul pe calculator etc. 

Puteți face acest exercițiu împreună: tu îți setezi un obiectiv măreț, el unul…

👉 Îndrumă-l să stabilească pașii care îl pot conduce la îndeplinirea obiectivelor 

– Cum poți atinge obiectivul pe care l-ai stabilit? 

– Ce poți face zilnic pentru obiectivul tău?

Un obiectiv fără pașii de acțiune, va rămâne doar un vis. De aceea, ajută-l să identifice și să-și scrie pașii în detaliu, pentru a face progrese în atingerea obiectivului stabilit. 

De exemplu, dacă își dorește să aibă propria expoziție de lucrări de artă, primul pas ar fi să picteze/deseneze zilnic, să se înscrie la un curs unde să își perfecționeze tehnicile, apoi să își expună lucrările în cadrul școlii, după care să se înscrie la concursuri și astfel să își creeze un portofoliu cu lucrările personale. 

Abia apoi se poate gândi la propria-i expoziție.

👉 Ajută-l să-și planifice ziua, săptămâna, luna

Cu calendarul în față, adresează-i întrebări de genul:

– Până la ce dată crezi că vei putea face X? 

– În cât timp ai putea termina sarcina Y?

Dacă va stabili pentru fiecare zi un timp bine definit pentru a lucra la obiectivul lui, acest proces va avea un impact mult mai mare decât dacă ar lucra o zi întreagă o dată pe lună, de exemplu.

👉Verificați împreună progresele

Cel mai bun moment pentru revizuire și reflectare este la sfârșitul fiecărei săptămâni:

– Ce ai făcut bine?

– Ce nu a funcționat?

– Ce simți că trebuie schimbat?

– Ce vei face săptămâna viitoare?

Cu obiectivele în față, copilul poate reflecta asupra pașilor parcurși, își poate nota succesele și eșecurile, dificultățile și își poate privi performanța în mod obiectiv.

În plus față de toate acestea, este important ca noi, adulții din viața lui, să-l încurajăm să își sărbătorească succesele, căci asta îl va motiva și mai mult să meargă mai departe. 

Pentru că noi suntem primele modele ale copilului, să învățăm să ne sărbătorim și noi succesele alături de el!

 

Simona-Dana Dobrin

About the author: Dascăl dedicat și mamă de două adolescente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *