Dragi părinți,

Cu siguranță, ne dorim cu toții să ne vedem copiii reușind în viață, să fie fericiți și împliniți. Cu toate acestea, este important să înțelegem că eșecurile fac parte din procesul de creștere și dezvoltare, iar greșelile oferă lecții minunate pe care trebuie să învățăm cum să le exploatăm. 

 

Aseară am discutat cu copiii din programul #firesc despre cum se raportează ei la eșec, ce simt atunci când fac greșeli memorabile și cum reușesc să treacă peste acestea.

 

Răspunsul uneia dintre fete mi-a trezit niște amintiri pe care le credeam ascunse bine într-un sertar al minții mele.

 

Îmi povestea despre dezamăgirea ei că nu a intrat cu notă mare la școala unde își dorea atât de mult să intre, ci a fost admisă printre ultimii.

 

Practic, copila nu s-a putut bucura de reușita ei de a fi elevă într-o școală bună, pentru care a susținut un examen greu, pentru care a muncit foarte mult, deoarece presiunea din jur a determinat-o să se gândească mai mult la ce vor spune ceilalți despre nota cu care a intrat; la cum va fi privită de colegi și de profesori fiind printre ultimii pe lista admișilor. Notele au fost confidențiale și nimeni nu a aflat clasamentul admișilor, nici dascălii, nici elevii, iar ea a respirat ușurată că nimeni nu o judecă după note.

 

Evident că asta mi-a trezit amintiri de pe vremea admiterii mele la liceu.

 

Învățasem atât de mult pentru a intra la liceul pedagogic, susținusem 4 probe eliminatorii și un examen de admitere greu, însă faptul că m-am aflat printre ultimii pe lista admișilor în clasă mi-a umbrit startul. 

 

La vremea respectivă, notele erau publice, iar profesorii mei si unii colegi nu au ezitat să le evidențieze în primele zile de școală, astfel încât ,,să se știe nivelul fiecăruia”.

De parcă nota la un examen arată tot ce știi tu, cine ești ca om si ce capacitate ai de învățare.

 

Vremurile s-au schimbat și, odată cu ele, ar trebui să ne schimbăm si noi, ca părinți și/sau dascăli.

 

✨ Să ne încurajăm copiii să se bucure de orice mică reușită pe care o au, să o celebrăm împreună și să evităm să scoatem în evidență ce ar fi putut merge mai bine. Să-i lăsăm să savureze momentul, iar dacă dorim să discutăm despre îmbunătățiri, o putem face cu altă ocazie.

 

✨ Să le arătăm copiilor că o greșeală sau un eșec avut într-o anumită perioadă din viața noastră nu reprezintă un capăt de țară, ci ne oferă șansa de a lua niște măsuri pentru viitor și că, atunci când învățăm din greșelile făcute devenim mai rezilienți și mult mai încrezători că putem!

 

✨ În loc să punem presiune asupra copiilor noștri să aibă succes în fiecare încercare, ar trebui să fim deschiși la dialog, să ascultăm cu atenție care sunt preocupările și temerile lor, să le arătăm înțelegere și empatie atunci când se confruntă cu eșecuri, să-i încurajăm să vorbească despre experiențele avute și să împărtășească sentimentele lor fără frica de critici sau de judecată.

 

✨ Eșecurile pot fi surse de învățare valoroase, așa că ne putem ajuta copiii să-și evalueze greșelile și să înțeleagă ce pot face diferit data viitoare. Să-i încurajăm să găsească soluții și să își seteze obiective realiste pentru a se îmbunătăți. 

 

✨ Nu e bine să punem presiune excesivă asupra lui să fie perfect în toate domeniile de activitate. Fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare, iar succesul nu trebuie să fie măsurat doar în termeni de note sau realizări academice. Ar trebui să îi încurajăm să-și urmeze visurile și să își dezvolte abilitățile într-un mod care să le aducă bucurie.

Simona-Dana Dobrin

About the author: Dascăl dedicat și mamă de două adolescente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *